SEPTEMBER

 

English

 

Thématique:  Getting to know each other

Introduction to our year round theme: the Backpackers!

The Kindergarten 5 class will go on a journey around the world. They will be gathering information about different destinations around the globe and they are becoming the BACKPACKERS / MOCHILEROS! 

 

Contenu / Contents:

 

- L’alphabet / The alphabet (s, short a, n, short i) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les  reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre

- Les jours de la semaine / The days of the week

- Les couleurs / colours (red, yellow, green, blue, black, white, pink, orange, purple, gray)

- Le vocabulaire décrivant la température / Vocabulary describing the weather (cloudy, sunny, rainy, snowy, windy, partly cloudy, cold, hot, warm).

- Le vocabulaire scolaire / Classroom vocabulary (book, pencil, eraser, paper, markers, crayons etc.)

- Les phrases utiles en classe: Asking to get a drink and go to the washroom, in English (repeating after the teacher)

- Comprendre des consignes simples / Understanding one and two step directions (i.e. stand up, go sit at your seat, line-up, push in your chair, take your agenda, etc.)

- Exercices de pré-écriture cursive / Pre-writing activity (programme Callirobics)

- « Play five » activities: develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

- Travail sur les habiletés sociales et la résolution de conflits.

 

 

Math 

 

Contenu / Contents:      

     

- Reconnaître,  nommer et écrire les chiffres 0, 1, 2, 3, 4, 5 / Recognizing, naming and printing numbers  0,1,2,3,4,5.

- Identifier les formes géométriques de base / Recognizing and identifying basic shapes (circle, triangle, square, rectangle, etc.) 

- Compter jusqu'à dix / Counting to ten in English

- Associer des objets aux chiffres de 0 à 10 / Associate objects to numbers 0 to 10.

- Jeux de construction variés.

 

OCTOBER

 

English

 

Thématiques: L’automne et les célébrations d’Halloween autour du monde

 

Contenu / Contents:

 

- L’alphabet / The alphabet  (Short a, Short i, t, c) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre

- Les jours de la semaine / The days of the week

- Les couleurs / colours (red, yellow, green, blue, black, white, pink, orange, purple, gray)

- Le vocabulaire décrivant la température / Vocabulary describing the weather (cloudy, sunny, rainy, snowy, windy, partly cloudy, cold, hot, warm).

- Le vocabulaire thématique: Automne et Halloween / Vocabulary: Autumn & Halloween

- Les phrases utiles en classe: Asking to get a drink and go to the washroom, in English

- Comprendre des consignes simples / Understanding one and two step directions (i.e. stand up, go sit at your seat, line-up, push in your chair, take your agenda, etc.)

- Exercices de pré-écriture cursive / Pre-writing activity (programme Callirobics)

- Centres d'apprentissage / « Play five » activities: develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

 

 

Math

 

Contenu / Contents:   

 

- Reconnaître, nommer et écrire les chiffres de 0 à 10 / Recognizing, naming and printing numbers  0-10

- Identifier les formes géométriques / Recognizing and identifying basic shapes (circle, triangle, square, rectangle, etc.)

- Compter jusqu'à 20 avec le calendrier  / Counting to 20 in English (during circle time)

- Associer des objets aux chiffres de 0 à 10 / Associate objects to numbers 0 to 10.

- Les suites logiques / Patterning

- Jeux de contruction et manipulation / Various construction games and manipulatives

- Ateliers « Play five » : "Play five" activities develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

 

 

NOVEMBER

 

English

 

Thématiques:  Body Parts, Five senses and Winter

 

Contenu / Contents:   

 

- L’alphabet / The alphabet  (r, l, d,) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre

- Les jours de la semaine + mois de novembre / The days of the week & month of November

- Le vocabulaire des vêtements d’hiver / Winter clothing vocabulary (hat, mittens, scarf, neck warmer, gloves, coat, boots, etc).

- Le vocabulaire décrivant la température / Vocabulary describing the weather (cloudy, sunny, rainy, snowy, windy, partly cloudy, cold, hot, warm).

- Exercices de pré-écriture cursive / Pre-writing activity (programme Callirobics)

- « Play five » activities: develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

 

Math

 

- Reconnaître, nommer et écrire les chiffres de 0 à 12 / Recognizing, naming and printing numbers 0-12

- Identifier les formes géométriques (suite) / Recognizing and identifying basic shapes (circle, triangle, square, rectangle, diamond, etc.) 

- Compter jusqu'à 20 avec le calendrier  / Counting to 20 in English (during circle time)

- Associer des objets à des chiffres de 0 à 12 / Associate objects to numbers 0 to 12.

- Les suites logiques (suite) / Patterning

- Les couleurs (révision) / Colours

- Jeux de construction variés et manipulation / Various construction games and manipulatives

- Introduction à l’addition / Introduction to addition

DECEMBER

 

English

 

Thématiques:  Winter & Christmas

 

Contenu / Contents:   

 

- L’alphabet / The alphabet  (short o, p, m) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre

- Les jours de la semaine + mois de décembre / The days of the week & month of December

- Le vocabulaire de Noël / Christmas vocabulary 

- Le vocabulaire décrivant la température / Vocabulary describing the weather (cloudy, sunny, rainy, snowy, windy, partly cloudy, cold, hot, warm).

- Chanson pour le spectacle de Noël/ Song for Christmas show

- Activités variées de lecture et d’écriture inventée / A variety of reading & writing activities

- Activités de Noël / Christmas activities

- Exercices de pré-écriture cursive (programme Callirobics) 

 

Math

 

Contenu / Contents:   

 

- Reconnaître, nommer et écrire les chiffres de 0 à 15 / Recognizing, naming and printing numbers  0-15

- Identifier les formes géométriques (suite) / Recognizing and identifying basic shapes (circle, triangle, square, rectangle, diamond, oval, star, etc.)

- Associer une quantité d’objets à des nombres. / Associate a quantity with a number.

- Les suites logiques (suite) / Patterning

- Les couleurs (révision) / Colours

- Jeux de construction variés et manipulation / Various construction games and manipulatives

- L’addition (suite) / Adding numbers

 

 

JANUARY

 

English

 

Thématiques:  Winter in Northern & Southern Hemispheres & Seasons

 

Contenu / Contents:   

 

 - L’alphabet / The alphabet  (v, b, short u) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les  reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre

- Les jours de la semaine + mois de janvier / The days of the week & month of January

- Le vocabulaire des vêtements d’hiver / Winter clothing vocabulary

   (hat, mittens, scarf, neck warmer, gloves, coat, boots, etc).

- Le vocabulaire décrivant la température / Vocabulary describing the weather (cloudy, sunny, rainy, snowy, windy, partly cloudy, cold, hot, warm).

- Estimation en lien avec la température / Estimation regarding temperature (how warm or cold do you think it is outside in degrees) then verification using Météomédia.

- Les prénoms et noms de famille / Names: Learning how to recognize, and write in cursive letters, our own names, and last names, and recognizing other students’ names in our class.

- Comprendre des consignes en anglais : Understanding two and three step directions: i.e. stand up, get your lunchbox and go to your seat. 

- Lancement du projet multiculturel: Launching of the Multicultural Project (Destination will soon be revealed...)

- Exercices de pré-écriture cursive / Pre-writing activity (programme Callirobics)

- Diverses activités d’écriture : Various writing activities

- « Play five » activities: develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

- Initiation au clavier d’ordinateur (avec logiciel Word) / Introduction to typing with desktop keyboard

- Introduction à la programmation / Introduction to coding

 

Homework : Fill out my poster « Read All About Me » and present it orally in a video.

 

 

Math

 

Contenu / Contents:   

 

 - Reconnaître, nommer et écrire les chiffres de 11 à 20 / Recognizing, naming and printing numbers  11-20

- Révision des chiffres de 1 à 10 / Revision: numbers  1-10

- Compter jusqu'à 30 avec le calendrier  / Counting to 30 in English (during circle time)

- Révision des formes de base de deux dimensions / Recognizing and identifying basic shapes (circle, triangle, square, rectangle, diamond, etc.) 

- Compter par 10 (en comptant les jours d’école)  / Counting 10 by 10 in English

- Comparer deux ensembles comprenant de 0 à 9 éléments en utilisant les expressions : plus que, moins que, autant que

- Les additions

- La mesure

- Jeux de construction variés et manipulation / Various construction games and manipulatives

 

FEBRUARY

English

 

Thématiques: Valentine’s Day, 100th  Day of School, Multicultural project 

 

Contenu / Contents:

 

- L’alphabet / The alphabet  (h, z, long a, g) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre

- Les jours de la semaine, le mois de février, le jour de la St-Valentin et le 100e jour d’école. / The days of the week, month of February, Valentine’s Day & 100th Day of School

- Vocabulaire lié à l’hiver, aux saisons  / Winter & Seasons words

- Écrire son nom en lettres attachées. / Write name in cursive letter.

- Présentation de l’affiche et de la vidéo « All About Me » / Presentation of « All About Me » poster & video

- Prépositions (sous, au-dessus, entre, en haut, en bas, etc. / Prepositions (under, over, between, up, down, etc.).

- Activités variées de lecture et d’écriture en lien avec les thématiques et le projet multiculturel / Various writing activities

- Décodage et lecture de mots simples

- « Play five » activities: develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

- Initiation au clavier d’ordinateur (avec logiciel Word) / Introduction to typing with desktop keyboard (in Microsoft Word)

- Introduction à la programmation avec le Bee-Bot / Introduction to coding with Bee-Bot

 

Math

 

Contenu / Contents:

 

- Reconnaître, nommer et écrire les chiffres de 11 à 20 / Recognizing, naming and printing numbers  11-20

- Révision des chiffres de 1 à 10 / Revision: numbers  1-10

- Compter jusqu'à 30 avec le calendrier  / Counting to 30 in English (during circle time)

- Associer des quantités aux nombres et les comparer

- Révision des formes de base de deux dimensions

- Compter par 10 (en comptant les jours d’école)

- Compter à rebours de 10

- Des graphiques simples (bar graphs)

- Vocabulaire utilisé pour la mesure: Shorter / Longer, Bigger / Smaller, Taller / Shorter, More/ Less

- Les nombres ordinaux / Ordinal numbers (first, second, third, etc.)

- Les additions

- La mesure à l’aide d’objets non conventionnels

 

 

MARCH

 

English

 

Thématique: Multicultural project 

 

Contenu / Contents:

 

- L’alphabet / The alphabet (f, long o, long i, w) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les  reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre

- Les jours de la semaine, le mois de mars / The days of the week, month of March 

- Estimation en lien avec la température / Estimation regarding temperature (how warm or cold do you think it is outside in degrees) then verification using Météomédia.

- Les prénoms et noms de famille / Names: Learning how to recognize, and write our own names, and last names, and recognizing other students’ names in our class.

- Écrire son nom en lettres attachées. / Write name in cursive letter.

- Vocabulaire lié à la nutrition et au pays choisi pour le projet multi

- Prépositions (sous, au-dessus, entre, en haut, en bas, etc.  / Prepositions (under, over, between, up, down, etc.).

- Activités variées de lecture et d’écriture en lien avec les thématiques et le projet multiculturel/ Various writing activities

- Décodage et lecture de mots simples

- « Play five » activities: develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

- Activités avec le Bee-Bot / Workshops with the Bee-Bot

 

Math

 

Contenu / Contents:

                             

- Reconnaître, nommer et écrire les chiffres de 11 à 20 / Recognizing, naming and printing numbers 11-20

- Révision des chiffres de 1 à 10 / Revision: numbers 1-10

- Compter à rebours de 10 / Counting down from 10

- Les nombres ordinaux / Ordinal numbers (first, second, third, etc.)

- Associer des quantités aux nombres et les comparer: plus que, moins que, autant que

- Les additions et introduction aux soustractions

- Des graphiques simples / Bar Graphs

- Comparaisons: Shorter / Longer, Bigger / Smaller, Taller / Shorter, More/ Less

- Jeux de construction variés et manipulation / Various construction games and manipulatives

 

APRIL

 

English

 

Thématiques: Spring & Earth Day

 

Contenu / Contents:

 

- L’alphabet / The alphabet  (w, j, long e, long u) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre

- Les jours de la semaine, le mois d’avril / The days of the week, month of April 

-Les prénoms et noms de famille de la classe. / Names: Learning how to recognize, and write in cursive letters, our own names, and last names, and recognizing other student's names in our class.

-Prépositions (sous, au-dessus, entre, en haut, en bas, etc. /Prepositions (in, under, over, between, up, down, etc.).

- Pronoms: il, elle, lui / Pronouns: he, him, she, her

- Activités variées de lecture et d’écriture en lien avec les thématiques / Various writing activities

- Décodage et lecture de mots simples

- « Play five » activities: develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

 - Activités avec la technologie et programmation avec le Bee-Bot  / Workshops with the Bee-Bot and use of technology

 

Math

 

Contenu / Contents:

 

- Les chiffres de 1 à 30.

- Associer des quantités aux nombres.

- Compter à rebours à partir de 10.

- Compter par 10 (10, 20, 30, etc.)

- Les  nombres ordinaux. / Ordinal numbers (first, second, third, etc.)

- Concepts de comparaison (same, different, big, small, biggest, smallest, long, longest, etc.).

- Les formes en 3 dimensions / 3D shapes (solids): cube - cylinder - sphere - cone

- Additions et soustractions  / Additions and subtractions

- Jeux de logique: Castle Logix et Metaforms

 

 

MAY

 

English

 

Thématiques: Spring & Mother’s Day

 

Contenu / Contents:

 

- L’alphabet / The alphabet  (x, q, th) -les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre/son

- Les jours de la semaine, le mois de mai / The days of the week, month of May

- Activités variées de lecture en lien avec les thématiques / Various reading activities

- Exercices d’écriture spontanée et d’orthographe approchée.

- L’apprentissage de la structure d’une phrase.

- Décodage de mots simples.

- « Play five » activities: develop creativity, independent thinking, autonomy, fine and gross motor skills and collaboration in small groups.

- Activités avec la technologie et programmation avec le Bee-Bot  / Workshops with the Bee-Bot and use of technology

 

 

Math (May & June)

 

Contenu / Contents:

 

- Révision des chiffres et nombres de 1 à 30 (en ordre et en désordre) / Recognizing and naming numbers 1-30, in order and in disorder

- Décompter de 20 à 0  / Counting down from 20-0

- Révision de l’écriture des chiffres de 0 à 9  / Printing digits 0-9

- Révision des additions et des soustractions simples / Revision: simple additions & subtractions

- Activités sur les probabilités / Introduction to probability

- Activités variées et jeux de logique (jeux de table et iPad)  / Different logic games including games on the iPad

 

 

JUNE 

 

English

 

Thématiques: Summer, Community Helpers & Father’s Day

 

Contenu / Contents:

 

- L’alphabet / The alphabet  - révision de tous les sons, comment les faire en écriture cursive, comment les reconnaître en script (i.e. dans des livres), vocabulaire qui commence par chaque lettre/ son / Revision of the letters and sounds we have learned throughout the year.

- Les jours de la semaine, le mois de juin / The days of the week, month of June

- Activités de lecture variées en lien avec les thématiques / Various reading activities

- Exercices d’écriture spontanée et d’orthographe approchée. (Where the students use the letters, sounds and strategies we have learned to write words on their own. Learning the basic structure of a sentence (capital letter at the beginning, period at the end).

- L’apprentissage de la structure d’une phrase. / Learning the basic structure of a sentence (capital letter at the beginning, period at the end).

- Décodage de syllabes et de mots simples

- Prepositions: in, under, over, between, up, down, etc.

- Pronouns: he, him, she, her

- Names: Learning how to recognize, and write in cursive letters, our own names, and last names, and recognizing other student's names in our class.

- Activités avec la technologie et programmation avec le Bee-Bot et les applications Kodable & Lightbot Hour (sur iPad)  / Workshops with the Bee-Bot and use of technology

 

 

Math (May & June)

 

Contenu / Contents:

 

- Révision des chiffres et nombres de 1 à 30 (en ordre et en désordre) / Recognizing and naming numbers 1-30, in order and in disorder

- Décompter de 20 à 0  / Counting down from 20-0

- Révision de l’écriture des chiffres de 0 à 9  / Printing digits 0-9

- Révision des additions et des soustractions simples / Revision: simple additions & subtractions

- Activités sur les probabilités / Introduction to probability

- Activités variées et jeux de logique (jeux de table et iPad)  / Different logic games including games on the iPad.